Ik ben iemand die erg goed weet wat ze wil. Maar op het gebied van werk heeft het best een tijdje geduurd voordat ik mijn draai had gevonden, daar moest ik veertig voor worden. Dat wil niet zeggen dat ik geen leuke werkervaringen heb gehad, zeker wel! Maar terwijl ik dacht dat ik op het juiste pad zat was er vaak iets wat niet goed ging, er schuurde iets. Ik raakte verveeld, gestressed, in conflict met anderen of kon niet rondkomen. Ik heb dan ook wat ze tegenwoordig een ‘nomadisch CV’ noemen. Voor sommigen is dat vlees noch vis, anderen zien hier een multipotenieel in.
Als ik dertig jaar geleden al had geweten wat mijn sterke en kleine kerntalenten waren, had ik dan andere keuzes gemaakt qua werk? Ik weet in ieder geval zeker dat ik dan beter had begrepen waarom bepaalde carrièrekeuzes zo moeizaam waren, en ik had waarschijnlijk niet zo lang op wilskracht geprobeerd om vol te houden wat moeizaam was. Ik vond dat ik alles moest kunnen en wat ik niet kon, moest ik leren. Of ik er ook energie van kreeg? Die vraag kwam niet in me op.
Op mijn website staat: ‘Jouw persoonlijke constellatie van de 23 kerntalenten geeft een nauwkeurig en volledig profiel van wat jou drijft, hoe je je verder kunt ontwikkelen en welke activiteiten (werk of privé) simpelweg bij je passen: waar krijg je precies energie van en waar loop je op leeg?[…]Vrijwel al je ontwikkelde competenties zijn terug te voeren op één van je kerntalenten: sterk, half of klein. ‘ Om concreet te maken wat je precies hebt aan een kerntalentenanalyse, geef ik hier een paar voorbeelden van hoe mijn persoonlijke kerntalentenprofiel tot uiting is gekomen in mijn loopbaan.
Na mijn studie muziekwetenschappen heb ik kantoorfuncties gehad bij verschillende culturere organisaties. In de creatieve wereld lopen uiteraard veel mensen rond met sterke creatieve kerntalenten, deze heb ik ook. Maar daarnaast heb ik ook sterkte organisatorische kerntalenten. Op deze werkplekken was duidelijk behoefte aan organisatorisch talent om al die creatieve ideeën in goede banen te leiden en praktisch uitvoerbaar te maken. Ik werd daar vrij snel goed in, en op een gegeven moment stond ik bekend als ‘organisatietalent’.
Mijn creatieve talenten werden daardoor niet meer gezien, ook niet door mijzelf. In deze banen raakte ik snel verveeld. Als je namelijk nog elf andere sterke kerntalenten wilt uitleven, is alléén organsieren wat mager om voldoening te halen uit je werk. Dat het onvermijdelijk was dat ik ook mijn creatieve kerntalenten de ruimte moest geven, werd duidelijk toen ik de kans kreeg om zelf op het podium te gaan staan. Toen ik eind twintig was had ik naast organisatiewerk nu ook een muziekcarrière. Dat was geweldig, en de combinatie van die twee gaf veel meer voldoening.
Maar…ik was er nog niet. Als artiest vond ik heerlijk om te componeren, repeteren en op het podium te staan. Alle andere dingen die horen bij het artiestenbestaan zoals jezelf verkopen, sociale media en netwerken, daar liep ik helemaal op leeg. En wat blijkt: ik heb geen sterke ondernemerskerntalenten, en ook nog eens een héél klein kerntalent ‘verkoop- en overtuiging’. Wat ook niet helpt is dat ‘strategisch inzicht’ en competitie tegen anderen’ bij mij halve kerntalenten zijn. Dit is niet het ideale kerntalentenprofiel om mee te draaien in een competatieve of commerciële wereld, en dat moet ik dus ook gewoon niet gaan doen.

Mijn gebrek aan commercieel talent werd duidelijk toen ik ging werken bij een tekstbureau. Schrijven, ja, dat kon ik wel. Iets heel goed en duidelijk uitleggen in longcopy, dat was écht aan mij besteed. Daarin kon ik mijn twee sterke kerntalenten kennisverwerving in de breedte én de diepte helemaal uitleven. Maar als ik een korte reclametekst moest schrijven voor een Peugeot pepermolen, was die echt onder de maat.
Iets wat me wèl gemakkelijk afging, was zangles geven. Daar kreeg ik zelfs energie van. Van het een kwam het ander, en ik werd stemcoach. Waar anderen soms tegen me zeiden ‘je moet meer met groepen gaan werken en het bedrijfsleven in, dan verdien je meer’, voelde ik inmiddels goed aan dat mijn voornaamste kracht ligt in het werken met mensen één op één: de diepte in, en precies afstemmen op wat die ene persoon nodig heeft. Nu weet ik dat ik dit doe met mijn sterke kerntalent ’transpositie-empathie’. Voor groepen staan vind ik af en toe leuk, maar liefst niet elke dag. Dit komt overeen met mijn halve kerntalent ‘informatieoverdracht’.
Ik weet dat ik in balans ben als ik mijn tijd deels besteed aan het begeleiden van mensen en deels aan creatief bezig zijn: muziek maken, componeren of schrijven. Daarnaast moet ik ook absoluut ruimte creëren voor alleen zijn en kennisverwerving: lezen, nieuwe dingen leren, iets tot op de bodem uitpluizen. Het organiseren kan ik nu heel goed kwijt in het runnen van mijn eenmanszaak. Offertes maken en administratie doen is voor mij geen straf. Sterker nog, ik vind het een welkome ontspanning naast alle andere dingen die ik doe, waarvoor veel focus nodig is.
Dit voorbeeld is slechts een kleine proeverij van wat een kerntalentenanalyse voor je kan doen. Een werkelijke analyse gaat veel dieper en verbindt alle kerntalenten met elkaar. Het resultaat is een leidraad voor het maken van keuzes waar je je hele leven iets aan zult hebben. Meer weten? Lees hier hoe zo’n analyse werkt.