Met muziek schrijven kan het bij mij twee kanten op: soms ontstaat iets in hele korte tijd in een soort flow. Maar het kan net zo goed eeuwen duren voordat het af is. Als het lijkt alsof een nummer zich vanzelf schrijft, noem ik dat music playing easy catch. Je hoeft als het ware niets anders te doen behalve je mond open te doen, je handen op de piano te leggen of een potlood en papier gereed te houden. Alsof iets anders bezit van je neemt heb je dan ineens een melodie, tekst of een heel liedje. Als me dat overkomt, ben ik altijd een beetje beduusd en voelt het net alsof ik de muziek niet zelf heb geschreven. Ik vraag me dan ook altijd af of ik niet onbewust iets heb gemaakt wat al bestaat (blijkt niet het geval te zijn).
Maar dan is er dus ook music playing hard to get. Er zijn momenten dat ik een ingeving heb voor een melodie of iets dergelijks, en dat het daar voorlopig bij blijft. Ik weet dan wel zeker dat er nog meer bij hoort, dat het nog niet af is. Maar op dat moment kom ik met geen mogelijkheid verder, en al helemaal niet als ik het probeer te forceren. Geduld is hier het toverwoord. De muziek krijgt vrijwel altijd een vervolg, maar pas op het moment dat zij (of hij?) er zelf zin in heeft. En geloof me, dat kan lang duren. Ik heb voor het nummer Dancing Freak een melodie en tekst gebruikt die ik vier jaar geleden in een schriftje had gekalkt. Op dat moment kon ik er niets mee. Maar opeens klikte er iets, maakte ik de juiste verbinding of zoiets en ontvouwde de muziek zich voor me. Raar, maar waar.
Hetzelfde gebeurde met Give It A Try (And Change Your Mind). Voor de EP Looping Patterns wilde ik dit voorjaar nog één nummer opnemen. Ik had een muzikaal idee waar ik enthousiast over was, en de releasedatum was pas over twee maanden. Dus ik dacht: tijd genoeg om dat idee uit te werken tot een volwaardig nummer. Dat heb het geweten, want het was er eentje in de categorie hard to get. En als je dan een deadline hebt is dat best spannend. Tijd om het stuk weg te leggen had ik niet, dus ik ben er gewoon mee aan de slag gegaan, iedere dag. Ik heb veel verkeerde afslagen genomen en ben vaak verdwaald, maar op een gegeven moment was het duidelijk: aha, dus dit is de ware aard van het lied. Het voelde alsof ik wekenlang een Beethoven Sonate had gestudeerd en deze eindelijk goed kon spelen. Het was het zwoegen meer dan waard. Give It A Try is het meest geslaagde en vernieuwende nummer van de EP geworden. Dingen die écht de moeite waard zijn heb je niet altijd in een paar minuten gefikst, zeg maar.
Zangles
Iedereen kan beter leren zingen en het plezier hierin ervaren
Emotieregulatie
Meer grip op je stem via het autonome zenuwstelsel
Studioverhuur
Voor eenvoudige audio-opnames in Amsterdam.